Jouw gratis weggever creëren

Jij hebt een waanzinnig aanbod gecreëerd. Een aanbod waarvan jij zeker weet dat jouw doelgroep het nodig heeft. Het wil hebben. Nu moet je alleen nog een gratis weggever creëren om jouw aanbod onder de aandacht te brengen.

 

Want het is veel makkelijker om jouw gratis weggever te promoten (het is immers kosteloos voor jouw potentiële klant), dan dat het is om jouw aanbod te promoten. Ga maar eens na hoe vaak jij zelf al een gratis weggever hebt gedownload. Hoe vaak jij al in zo’n salesfunnel bent gestapt. Je bent misschien niet altijd tot aankoop van het aanbod overgegaan, maar de gratis weggever heeft wél je aandacht getrokken.

 

En dat is precies wat jij ook wil.

 

5 redenen waarom jij een gratis weggever wil creëren:

 

1. Mensen leren jou en jouw bedrijf kennen
Doordat je mensen – op een gratis en dus laagdrempelige manier – kennis laat maken met jou als persoon en met jouw bedrijf, zullen ze eerder genegen zijn te investeren in het product of de dienst die je aanbiedt. De eerste drempel is hiermee al overwonnen.

 

2. Het is als een soort film trailer

Doordat je in je weggever al een deel van je kennis deelt, weet jouw potentiële klant beter wat ze kunnen verwachten. Je kunt het zien als de trailer van een film. Die trailer is gemaakt om jou een idee te geven van wat je kan verwachten. Op basis van de trailer kunnen mensen beter beslissen of de film interessant is voor ze, of het bij hun smaak past. Dat is ook zo met de weggever van jouw bedrijf.

 

3. Je leert je doelgroep kennen

Op basis van de mensen die jouw weggever downloaden, zullen ze beslissen om jouw aanbod te kopen en/of je te volgen op Social Media. Door te zien wie jou volgt, kun je zien of je jouw doelgroep bereikt. Via Social Media kun je vervolgens de interactie aangaan om je doelgroep (nog) beter te leren kennen.

 

4. Je kunt interesse peilen

Heb je verschillende weggevers? Dan kun je goed onderzoeken welke weggever als meest interessant wordt gezien door jouw potentiële klanten. Daarmee kun je direct ook zien waar de behoeftes liggen van jouw klanten. Dus heb je weggever A, B en C over 3 verschillende onderwerpen maar in hetzelfde format (dus bijvoorbeeld allemaal e-books). Dan kun je dus zien of de interesse in onderwerp A, B of C groter is dan in één van de andere onderwerpen. Je weet daarmee direct dat je met dat specifieke onderwerp meer kan en mag doen.

 

5. Je volgende aanbod is makkelijker te lanceren

Omdat je nu het e-mailadres hebt van je potentiële klant, kun je die klant steeds weer opnieuw bereiken. Met een maandelijkse nieuwsbrief (laat ze daar wel even mee akkoord gaan), of met een specifiek nieuw aanbod. Iets wat je nog niet eerder hebt gelanceerd bijvoorbeeld. Je hebt dan direct al een grote groep potentiële kopers bij elkaar.

 

Een voorbeeld van een gratis weggever zoals ik die maakte voor Pucks Planten.

Een e-book die gemaakt is in hetzelfde format als het Praktische Handboek voor Kamerplantenverzorging die bij de Online Kamerplantencursus hoort.

Voorbeeld van een gratis weggever creëren

Verschillende soorten weggevers

 

Er zijn verschillende soorten weggevers waar je aan kunt denken. Hieronder wat voorbeelden:

 

1. Een gratis e-book

Een digitaal e-book die je bijvoorbeeld op maakt in Canva. Dit gebruik je als voorproefje op bijvoorbeeld je online cursus. Het kan een verkorte versie zijn van het werkboek wat je bij je cursus hebt toegevoegd.

 

2. Een masterclass

Laat potentiële klanten zich aanmelden voor een Masterclass. Die masterclass kun je geven via software zoals Webinargeek. Doordat mensen zich aanmelden voor de Masterclass weet jij dat zij interesse hebben én je krijgt hun e-mailadres.

 

3. Een videoreeks

Ben jij vooral goed in vertellen op beeld? Dan is een videoreeks misschien wel dé weggever voor jou. Je maakt een soort preview in 5 korte filmpjes. Die filmpjes laat je via je funnel iedere dag versturen. Dus één filmpje per dag. Doordat iemand direct 5 dagen achter elkaar jou in zijn of haar inbox ziet, worden ze enthousiast.

 

 

En dan? Als je die weggever eenmaal hebt?

 

Als jij jouw gratis weggever hebt gecreëerd is het belangrijk dat jij een aantrekkelijke opt-in pagina maakt op je website. Een plek waar de potentiële klant zijn of haar e-mailadres achter kan laten. Dat is uiteindelijk natuurlijk je doel. Het e-mailadres bemachtigen zodat je daarna een converterende salesfunnel kunt gebruiken om jouw betaalde product of dienst aan te bieden.

 

Gebruik hiervoor een mailsysteem, zoals MailBlue (ActiveCampaign) bijvoorbeeld. Deze funnel zorgt er automatisch voor dat mensen die zich aanmelden voor jouw weggever daarna mails krijgen met de weggever, meer informatie over jou en jouw bedrijf en natuurlijk een prachtig aanbod. 

 

Let er hierbij op dat je vooral waarde blijft geven. Dus ga niet direct over tot een CTA met een aankoopknop. Laat mensen eerst simpelweg de weggever downloaden. Daarna stel je jezelf voor en geef je alvast een voorproefje op je aanbod/je product. Dit kan je doen door te vertellen waarom je jouw bedrijf bent gestart, wat je missie en visie is en wat je wil betekenen voor mensen. Je mag hierbij natuurlijk altijd al een link naar je website/je aanbod/je diensten zetten. Maar maak er niet gelijk een KOOP DIT mail van.

 

In de 3e mail ga je over tot een aanbod. Je kunt hierbij nog een ja/nee pad toevoegen waarin je iemand die de weggever gedownload heeft andere mails stuurt dan iemand die de weggever nog niet gedownload heeft.

 

Zo pas je de funnel aan op de potentiële klant. Vervolgens kun je met tags en clicks zien in hoeverre je mails interessant genoeg zijn.

 

Als je jouw funnel eenmaal hebt staan, test hem dan een tijdje. Laat hem simpelweg draaien en monitoor de resultaten. Ga na een maand nog eens door de mails en de statistieken. Wat gebeurt er? Welke links worden geklikt? Zijn er uitschrijvers? Op welk moment schrijven ze zich uit én welke reden geven ze op?

 

Al die informatie kun je gebruiken om jouw funnel weer verder te verbeteren en zo steeds winstgevender te maken.

 

5 gratis tips om van content weer een feestje te maken?