Social Media uitbesteden? Nee, dat kan écht niet.
Want:
- Een ander schrijft niet zoals ik schrijf.
- Een ander weet niet wat ik weet.
- Een ander kent mijn bedrijf niet zo goed als dat ik mijn bedrijf ken.
Is dat echt zo?
Ben jij de enige die jouw bedrijf door en door kent?
Is er niemand anders die jouw bedrijf kan leren kennen?
Moet jij écht alles zelf doen?
Of is er een samenwerking mogelijk?
Want dat is Social Media uitbesteden volgens mij; een samenwerking tussen een ondernemer die de kennis bezit en een Virtual Assistant die de tijd en ruimte heeft om teksten te schrijven. Onderwerpen te pitchen. Sterke haakjes te bedenken. Een hashtagonderzoek uit te voeren. De geplaatste posts te analyseren. Te kijken welke content hergebruikt kan worden.
En dat zorgt er uiteindelijk voor dat jij steeds sterker zichtbaar bent op Social Media. Dat jouw posts steeds meer gezien worden. Dat jouw conversie verhoogt.
Hoe kun je Social Media uitbesteden?
De meeste VA’s waar je jouw Social Media kunt onderbrengen zullen verschillende samenwerkingsmogelijkheden hebben. Ik natuurlijk ook! Kijk even op de pagina over Social Media om daar meer over te lezen.
Veelal werkt de samenwerking onder aan de streep ongeveer hetzelfde.
Jij bent in de lead. Het is immers jouw bedrijf. Jij kiest daarmee ook de vorm van samenwerking uit. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf de teksten te schrijven, maar deze te laten redigeren door jouw VA. Die haalt de stukjes eruit die minder goed lopen. Kijkt naar het SEO technische stukje van je tekst en zorgt ervoor dat de hele tekst één geheel wordt.
Je kunt er ook voor kiezen om het hele stukje schrijven uit te besteden aan de Virtual Assistant. Die schrijft – op basis van de besproken onderwerpen – de teksten. Jij geeft feedback en vult aan. Daarna checkt de VA de uiteindelijke tekst alsnog op SEO en leesbaarheid.
Om jouw Social Media uit te kunnen besteden, is het belangrijk dat je zelf al helder hebt hoe je online zichtbaar wil zijn. Of dat je een goede sessie doet met je VA waarin je dit samen uitzoekt. Een mindmap maakt bijvoorbeeld. Met daarin de onderwerpen waar jij zichtbaar over wil zijn. Daarnaast bepaal je de tone-of-voice en hoe commercieel je wil zijn in je teksten/zichtbaarheid.
Met deze informatie kan je vervolgens dus zelf gaan schrijven, of dit overlaten aan jouw VA.

Wat zijn de voordelen van het uitbesteden van jouw Social Media?
Door jouw Social Media uit te besteden, kun je ervoor zorgen dat jij zichtbaar bent terwijl het je veel minder tijd en energie kost.
Jouw Virtual Assistant zorgt ervoor dat er wekelijks aan je Social Media gewerkt wordt. Dat jij accountable bent om informatie, foto’s of filmpjes aan te leveren. Maar tegelijkertijd is die VA ook je sparringpartner. Om je verder te helpen als je het even niet meer weet. Als je vastloopt. Als je niet de resultaten behaalt die je zou willen behalen. Een goede VA denkt met je mee, geeft je tips, helpt jou om jouw Social Media te optimaliseren.
Zien hoe ik zichtbaar ben op Social Media? Check mijn Instagram account.